Pređi na sadržaj

Kako prepoznati phishing i sprečiti pokušaje internet prevare

U digitalnom okruženju, koje danas koristimo svakodnevno za mnogobrojne potrebe, prevare putem interneta postaju sve prisutnije. Jedan od najčešćih oblika takvih prevara jeste phishing (izgovara se: fišing), gde se prevaranti lažno predstavljaju kao pouzdane institucije – najčešće banke – kako bi vas naveli da im poverite svoje poverljive podatke.

 

Zbog ozbiljnih posledica koje phishing može imati po vaše finansije i digitalnu bezbednost, važno je da znate kako da ga prepoznate, izbegnete i kako da reagujete ukoliko dođe do incidenta.

phishing nlb

Šta je phishing i na koji način vas može ugroziti?

Phishing je vrsta prevare u kojoj se koristi lažna komunikacija putem elektronskih kanala, najčešće e-maila ili SMS poruka, društvenih mreža, Viber i WhatsApp poruka, sa ciljem da se korisnik navede da otkrije lične informacije i osetljive podatke.

 

Napadi su osmišljeni tako da izgledaju što uverljivije. Možete dobiti poruku koja liči na zvanično obaveštenje banke, sa logotipom i tekstom koji je napisan da zvuči formalno. U takvoj poruci se obično traži da kliknete na link i unesete podatke kako biste navodno potvrdili svoj identitet, otključali račun ili preuzeli važan dokument.

 

Iako deluju bezazleno, ovakve poruke su osmišljene tako da vas navedu da dobrovoljno predate podatke napadaču, čime se otvara mogućnost za zloupotrebu vaših finansijskih sredstava ili identiteta. 

Koje oblike phishing prevare treba da prepoznate?

Phishing se najčešće javlja u sledećim oblicima:

  • poruke e-pošte koje izgledaju kao obaveštenja iz vaše banke, sa pozivima da odmah reagujete,
  • SMS poruke sa linkom koji vodi na stranicu koja imitira bankarsku platformu,
  • poruke u aplikacijama za komunikaciju koje sadrže navodne bezbednosne informacije,
  • lažni sajtovi sa vizuelnim elementima koji podsećaju na sajt vaše banke, ali sa neautentičnom adresom.

U svakom od ovih slučajeva, poruka nosi jasan cilj – da unesete informacije koje samo vi treba da znate, a to su korisničko ime, lozinka, broj kartice ili PIN.

Na šta treba da obratite pažnju da biste prepoznali pokušaj prevare?

Iako phishing poruke mogu izgledati uverljivo i profesionalno napisane, postoje određeni znaci upozorenja u koje treba odmah da posumnjate, a tu su:

 

  • adresa pošiljaoca ne izgleda kao zvanična adresa vaše banke,
  • poruka sadrži gramatičke ili pravopisne greške,
  • u poruci se koristi alarmantan ton sa porukama poput „odmah reagujte“ ili „vaš nalog je ugrožen“,
  • link ne vodi na poznatu internet adresu, iako na prvi pogled izgleda ispravno,
  • traže se informacije koje banka nikada ne bi tražila putem poruke – lozinke, PIN kodovi, broj kartice.

 

Ukoliko primetite bilo koji od pomenutih znakova, nemojte da kliknete na link i ne odgovarajte na poruku.

Kako da se zaštitite od phishing napada?

Najefikasnija zaštita od ovakvih prevara jeste da budete informisani i oprezni. Preporučujemo sledeće korake:

  • ne otvarajte linkove iz poruka koje deluju sumnjivo ili neočekivano,
  • ne unosite lične podatke na sajtove do kojih ste došli putem poruke,
  • proveravajte da li internet adresa sajta odgovara zvaničnoj adresi vaše banke,
  • koristite kompleksne lozinke i redovno ih menjajte,
  • aktivirajte dvofaktorsku autentifikaciju za sve naloge gde je to moguće,
  • razgovarajte sa članovima porodice, posebno sa starijima, i naučite ih kako da prepoznaju ovakve pretnje.

Šta da preduzmete ako ste slučajno uneli podatke na sumnjivom sajtu?

Ukoliko sumnjate da ste uneli podatke na lažnoj stranici ili kliknuli na link iz phishing poruke, odmah uradite sledeće:

  1. promenite lozinku za elektronsko bankarstvo i sve druge naloge koje koristite,
  2. obavestite NLB Komercijalnu banku o incidentu kako bi se preduzele zaštitne mere,
  3. ako ste uneli podatke sa platne kartice, zatražite blokadu i izdavanje nove kartice,
  4. ne brišite poruku, jer ona može biti korisna za dalje utvrđivanje porekla pretnje.

Vaša brza reakcija može značajno da smanji rizik od zloupotrebe i finansijskog gubitka.

Prijavite pokušaj prevare i sačuvajte svoju bezbednost

Svaku sumnjivu poruku, bez obzira na to da li ste kliknuli na link ili ne, važno je da prijavite. Tako pomažete u zaštiti ne samo svog naloga, već i drugih korisnika koji potencijalno mogu biti ugroženi.

 

Važno je da znate da vas NLB Komercijalna banka nikada neće kontaktirati sa zahtevom da preko poruke ili e-maila unosite lozinke, PIN ili druge poverljive informacije. Vaša digitalna bezbednost zavisi pre svega od pravovremene informisanosti i pažljivog ponašanja u online okruženju. Drugim rečima, svaki put kad dobijete poruku, pogledajte i zastanite, a onda pogledajte gorenavedene mere.

 

I ne zaboravite da se redovno edukujete – što bolje razumete kako phishing funkcioniše, lakše ćete na vreme prepoznati da je reč o internet prevari. 

Često postavljena pitanja