Paketi i računi
PAKETI
RAČUNI
U digitalnom okruženju, koje danas koristimo svakodnevno za mnogobrojne potrebe, prevare putem interneta postaju sve prisutnije. Jedan od najčešćih oblika takvih prevara jeste phishing (izgovara se: fišing), gde se prevaranti lažno predstavljaju kao pouzdane institucije – najčešće banke – kako bi vas naveli da im poverite svoje poverljive podatke.
Zbog ozbiljnih posledica koje phishing može imati po vaše finansije i digitalnu bezbednost, važno je da znate kako da ga prepoznate, izbegnete i kako da reagujete ukoliko dođe do incidenta.
Phishing je vrsta prevare u kojoj se koristi lažna komunikacija putem elektronskih kanala, najčešće e-maila ili SMS poruka, društvenih mreža, Viber i WhatsApp poruka, sa ciljem da se korisnik navede da otkrije lične informacije i osetljive podatke.
Napadi su osmišljeni tako da izgledaju što uverljivije. Možete dobiti poruku koja liči na zvanično obaveštenje banke, sa logotipom i tekstom koji je napisan da zvuči formalno. U takvoj poruci se obično traži da kliknete na link i unesete podatke kako biste navodno potvrdili svoj identitet, otključali račun ili preuzeli važan dokument.
Iako deluju bezazleno, ovakve poruke su osmišljene tako da vas navedu da dobrovoljno predate podatke napadaču, čime se otvara mogućnost za zloupotrebu vaših finansijskih sredstava ili identiteta.
Phishing se najčešće javlja u sledećim oblicima:
U svakom od ovih slučajeva, poruka nosi jasan cilj – da unesete informacije koje samo vi treba da znate, a to su korisničko ime, lozinka, broj kartice ili PIN.
Iako phishing poruke mogu izgledati uverljivo i profesionalno napisane, postoje određeni znaci upozorenja u koje treba odmah da posumnjate, a tu su:
Ukoliko primetite bilo koji od pomenutih znakova, nemojte da kliknete na link i ne odgovarajte na poruku.
Najefikasnija zaštita od ovakvih prevara jeste da budete informisani i oprezni. Preporučujemo sledeće korake:
Ukoliko sumnjate da ste uneli podatke na lažnoj stranici ili kliknuli na link iz phishing poruke, odmah uradite sledeće:
Vaša brza reakcija može značajno da smanji rizik od zloupotrebe i finansijskog gubitka.
Svaku sumnjivu poruku, bez obzira na to da li ste kliknuli na link ili ne, važno je da prijavite. Tako pomažete u zaštiti ne samo svog naloga, već i drugih korisnika koji potencijalno mogu biti ugroženi.
Važno je da znate da vas NLB Komercijalna banka nikada neće kontaktirati sa zahtevom da preko poruke ili e-maila unosite lozinke, PIN ili druge poverljive informacije. Vaša digitalna bezbednost zavisi pre svega od pravovremene informisanosti i pažljivog ponašanja u online okruženju. Drugim rečima, svaki put kad dobijete poruku, pogledajte i zastanite, a onda pogledajte gorenavedene mere.
I ne zaboravite da se redovno edukujete – što bolje razumete kako phishing funkcioniše, lakše ćete na vreme prepoznati da je reč o internet prevari.
Seznam za primerjavo je prazen
Na primerjalnem seznamu ni shranjenih izračunov. Za primerjavo morate dodati nekaj izračunov.