Pređi na sadržaj

Phishing, smishing, vishing: u čemu je razlika?

Sigurno ste nekada čuli za izraze kao što su phishing (fišing), smishing (smišing) i vishing (višing), ali da li znate šta oni zapravo znače, u čemu je razlika i zašto je važno da ih poznajete?

 

NLB Komercijalna banka istražuje ove termine zajedno sa vama, jer je zapravo jako važno biti svestan njihovih značenja – i svega što oni podrazumevaju . 

phishing nlb

Fišing, Smišing, Višing

Fišing, smišing, višing predstavljaju različite oblike jedne iste stvari – a to je prevara, koja ima za cilj da otkrije vaše lične podatke i pristup sredstvima na bankovnom računu. Razlika između ova tri termina leži u načinu na koji prevaranti pokušavaju da dođu do vaših podataka.

 

Phishing (Fišing)

 

Fišing je naziv za prevare koje se najčešće sprovode putem e-mail poruka ili lažnih internet stranica, a čiji je cilj da prikupe poverljive podatke poput korisničkog imena, lozinke, broja kartice ili PIN-a. Prevaranti se obično predstavljaju kao banke, poštanske službe ili druge poznate institucije, šaljući poruke koje deluju hitno i uverljivo, uz linkove koji vode na lažne sajtove. Na taj način pokušavaju da navedu korisnika da unese lične podatke, koje potom zloupotrebljavaju.

 

Smishing (Smišing)

 

Smišing je naziv za prevare putem SMS servisa, koje se često sprovode zloupotrebom naziva poznatih pružalaca poštanskih, bankarskih i drugih usluga. Napadači šalju maliciozne SMS poruke sa linkom koji vodi na lažan sajt ili pozivaju na hitnu akciju. Takođe, prevara može biti plasirana i putem objava na društvenim mrežama ili direktnih poruka sa lažnih/kompromitovanih profila.

 

Vishing (Višing)

 

Višing je naziv za prevare putem telefonskog poziva, gde se prevaranti predstavljaju kao zaposleni banke, telekomunikacione kompanije ili državne institucije. Cilj im je da tokom razgovora izvuku osetljive podatke – broj kartice, CVV kod, lozinke ili druge poverljive informacije.

Šta da radite ako sumnjate u to da ste prevareni? 

U slučaju da sumnjate u to da ste žrtva prevare ili da su vam nalozi kompromitovani, molimo vas da izvršite promenu svoje lozinke, odnosno PIN koda i da se odmah obratite Kontakt centru NLB Komercijalne banke ili da dođete u najbližu našu ekspozituru. 

Kako da se zaštite od prevara?

Kako biste se zaštitili od potencijalnih napada prevaranata, preporučujemo vam da:

  • Ne odgovarajte na neočekivane poruke i nepoznate brojeve;
  • Ne otvarajte linkove iz SMS poruka nepoznatih i neproverenih pošiljaoca;
  • Ne ostavljate lične podatke, podatke o bankovnim računima ili podatke sa platnih kartica (broj platne kartice, datum isteka, CVV broj sa poleđine kartice, PIN kod), kao ni slike sa ovim podacima, na inicijativu neproverenih naloga na društvenim mrežama, Viber/SMS poruka ili imejla;
  • Ukoliko vam se neko predstavlja kao kurirska služba, pošta, carina, banka, brokerska firma i sl. i prilikom isporuke paketa ili pružanja drugih usluga zahteva dodatno plaćanje ili verifikaciju, što je suprotno od standardne prakse, nikako nemojte odgovarati na nepoznatu SMS poruku i kliktati na link iz poruke, već svaki takav zahtev najpre proverite sa institucijom koja vam se obraća i to putem zvaničnog sajta, odnosno javno dostupnih i proverenih kontakt podataka;
  • Nikada ne prihvatajte ponudu veb-pretraživača da sačuva vašu lozinku, pogotovo ne za servis elektronskog bankarstva;
  • Svoje kredencijale ne otkrivajte nikom;
  • Kodove iz SMS poruka koje vam šalje Banka ni u kom slučaju ne delite, prosleđujte ili saopštavajte drugima;
  • Nemojte davati dozvolu za udaljeni pristup vašem mobilnom telefonu ili računaru putem AnyDesk ili TeamViewer aplikacije koje su stvorene za to, ukoliko to od vas zahteva neprovereno lice ili institucija, jer te aplikacije mogu lako da se zloupotrebe i da se uz pomoć njih preuzmu lični podaci ili čak i da se vrše transakcije sa uređaja korisnika, a da on toga nije ni svestan – zbog čega aplikacije naše banke često i blokiraju ovu opciju radi vaše sigurnosti
  • Ne posećujte i ne vršite kupovinu preko nebezbednih sajtova;
  • Koristite isključivo licenciran softver i antivirusnu zaštitu na svom računaru i redovno vršite bezbednosna ažuriranja operativnog sistema.

Dodatno, uvek imajte na umu da vam niko, od kurirske službe do banke i državnih institucija, neće tražiti kredencijale ili podatke sa platnih kartica za pružanje usluga. 
 

Fišing, smišing i višing predstavljaju tri načina prevare, koja za svoj cilj imaju da sami otkrijete svoje poverljive informacije – bilo to preko telefona, website-a, SMS poruke ili drugog kanala komunikacije.

Čuvajte svoje podatke i pratite naš sajt za druge sigurnosne preporuke

Često postavljena pitanja