Pređi na sadržaj

Šta je vishing?

Ako se i vama desilo da vam pozvoni telefon, da bi sa druge strane slušalice čuli ljubazan, ali nepoznat glas koji od vas traži nešto malo više informacija nego što vam se čini pametnim... moguće je da ste bili meta višing prevare, koju predstavljaju lažni pozivi sa ciljem dolaska do osetljivih podataka.

 

Kako se to više nikada ne bi ponovilo, NLB Komercijalna banka zajedno sa vama istražuje temu višing prevara, uz predloge kako da se ubuduće zaštitite.

phishing nlb

Višing

Višing (eng. vishing) je naziv za telefonske prevare, čiji je cilj krađa podataka, a gde se prevaranti najčešće predstavljaju kao zvanična lica: zaposleni banke, telekomunikacione kompanije, državne institucije ili dugo. Ideja prevaranata je da tokom razgovora sa potencijalnom žrtvom dođu do osetljivih, ličnih podataka, kao što je broj kartice i CVV kod, lozinka i drugo.

Ovaj vid prevare se na svetskoj sceni pojavio zajedno sa razvojem tehnologije, da bi se početkom 21. veka iskristalisao i termin koji ga tačno opisuje.

Koje oblike phishing prevare treba da prepoznate?

Iako nisu sve višing prevare iste, postoje određeni elementi koje mogu da vam pomognu da prepoznate lažan poziv, a to su:

  • Predstavljanje kao službenika banke, telekomunikacione kompanije ili institucije čiji poziv ne očekujete
  • Stvaranje osećaja hitnosti uz ljubazan ton i autoritativni nastup
  • Traženje poverljivih podataka poput broja kartice, lozinki i slično

Pored ovog, trikovi kojima se prevaranti služe jeste priča o nepostojećem problemu, kao što je npr. da vam je blokirana kartica ili čak i da im je potrebna pomoć kako bi rešili neki interni problme

Nakon što od vas preuzmu sve potrebne podatke, prevaranti će ih upotrebiti radi podizanja novca vašeg računa ili korišćenja vašeg identiteta za druge namene. 

Šta da radite ako ste bili žrtva višinga?

U slučaju da sumnjate u to da ste žrtva prevare ili da su vam nalozi kompromitovani, molimo vas da izvršite promenu svoje lozinke, odnosno PIN koda i da se odmah obratite Kontakt centru NLB Komercijalne banke ili da dođete u najbližu našu ekspozituru

Kako da se zaštite od prevara?

Kako biste se zaštitili od toga da postanete meta prevaranata, važno da je da budete jako oprezni i skeptični prema svim informacijama koje stižu do vas: bilo da je to putem telefona, ili čak SMS porukama, e-mail korespondencijom ili putem linkova koje stižu do vas putem društvenih mreža od poznanika – a koje ne očekujete.

Zato:

  • Ne odgovarajte na neočekivane poruke i nepoznate brojeve;
  • Ne otvarajte linkove iz SMS poruka nepoznatih i neproverenih pošiljaoca;
  • Ne ostavljate lične podatke, podatke o bankovnim računima ili podatke sa platnih kartica (broj platne kartice, datum isteka, CVV broj sa poleđine kartice, PIN kod), kao ni slike sa ovim podacima, na inicijativu neproverenih naloga na društvenim mrežama, Viber/SMS poruka ili imejla;
  • Ukoliko vam se neko predstavlja kao kurirska služba, pošta, carina, banka, brokerska firma i sl. i prilikom isporuke paketa ili pružanja drugih usluga zahteva dodatno plaćanje ili verifikaciju, što je suprotno od standardne prakse, nikako nemojte odgovarati na nepoznatu SMS poruku i kliktati na link iz poruke, već svaki takav zahtev najpre proverite sa institucijom koja vam se obraća i to putem zvaničnog sajta, odnosno javno dostupnih i proverenih kontakt podataka;
  • Nikada ne prihvatajte ponudu veb-pretraživača da sačuva vašu lozinku, pogotovo ne za servis elektronskog bankarstva;
  • Svoje kredencijale ne otkrivajte nikom;
  • Kodove iz SMS poruka koje vam šalje Banka ni u kom slučaju ne delite, prosleđujte ili saopštavajte drugima;
  • Nemojte davati dozvolu za udaljeni pristup vašem mobilnom telefonu ili računaru putem AnyDesk ili TeamViewer aplikacije, ukoliko to od vas zahteva neprovereno lice ili institucija;
  • Ne posećujte i ne vršite kupovinu preko nebezbednih sajtova;
  • Koristite isključivo licenciran softver i antivirusnu zaštitu na svom računaru i redovno vršite bezbednosna ažuriranja operativnog sistema.

Verujte svom instinktu. Sve što vam deluje da je sumnjivo – verovatno i jeste.

Zaključak

Višing je termin koji se koristi za opis telefonskih prevara, koje imaju za cilj da od mene napada dobiju poverljive podatke, radi njihove dalje kompromitacije – bilo krađe novca, identiteta ili drugih.

Kako biste se zaštitili, važno je da čuvate sve važne informacije i da ih ne delite ni sa kim, uz saznanje da vas nijedan službenik neće pozvati sa pitanjima vezanim za podatke koji bi mogli da se iskoriste protiv vas.

Čuvajte se i obratite pažnju i na naše druge sigurnosne preporuke koje paze na vašu digitalnu sigurnost. 

Često postavljena pitanja